Monday 21 August 2017

Hukum Pelaburan Forex Emas


Hukum Akaun Pelaburan Emas Di Bank Malaysia Zaharuddin Abd Rahman Assalamualaikum UZAR, Saya nak kepastian dari UZAR mengenai masalah berikut: Bagaimana pula pelaburan emas Kijang emas yang telah diperkenalkan oleh Maybank Bagaimana cara selamat mengikut undang-undang Syariah untuk membeli dan melabur emas tersebut Sila masuk ke Maybank2u Terima kasih. Akaun Pelaburan Emas di Maybank atau Bank Umum - Pelaburan di Maybank jika mahu boleh mendapatkan emasnya tapi di Bank Umum tak pasti emasnya boleh dikeluarkan (Tiada yang sumber yang di PB boleh dikeluarkan). Jika mereka dagangkan hanya berdasarkan harga sahaja adakah ianya SAH disegi Islam Saya sudah membuat panggilan telefon (layanan nasabah Public Bank 1800883323) untuk mengetahui cara-cara urusniaga pelaburan akuan emas ini. Dari maklumbalas yang diberikan: Jualbeli emas harga menurut semasa dan tidak mewakili emas fizikal. Keuntungan pelaburan adalah dari perbezaan harga beli dan jual. Setakat ini pelaburan tidak bisa mewakili emas fizikal dan tiada emas yang boleh dikeluarkan. Mereka ada perintah perlaksanaan beli emas secara fizikal mungkin tahun depan. Bagaimana pula Maybank yang Emasnya boleh diperolehi jika ada permintaan. Minta komen ustaz kerana ramai pengguna-pengguna Islam terkeliru diatas pelaburan ini yang dianjurkan oleh institusi yang disahkan oleh kerajaan. Tidak dinafikan, tatkala mata mata USD dan lain-lain semakin tidak menentu saat ini, membeli emas dengan tujuan pelaburan adalah tindakan positif menurut pendapat. Ini mungkin mengandung emas yang memiliki nilai lebih stabil berbanding matawang kertas (kertas atau uang fiat), ditambah pula dengan permintaan emas yang ada. Bagi mengulas isu yang ditanyakan, setelah dikurangi dan melakukan pembacaan maklumat dari web bank yang terbabit, saya berpendapat seperti berikut: - Bila seseorang ingin membuka akaun pelaburan emas, ia beerti dia bersetuju untuk membeli emas, simpan dan mungkin menjualnya harga emas. Oleh kerana itu, hukum bagi sebarang jenis akaun pelaburan jenis emas ini tergantung pada beberapa keadaan, untuk memberi sedikit kefahaman kepada pembaca berkenaan keadaan-keadaan berbeza ini, ia adalah seperti berikut: - banteng HARAM DAN BATAL. Jika emas itu tidak berada dalam pemilikan bank dan hanya akan di jual di pihak ketiga dalam majlis transaksi yang berasingan. Urusniaga pembukaan akaun itu telah menjadi HARAM dan tidak SAH, kerana pihak bank telah menjual emas yang tiada di dalam miliknya dan juga kerana riba sudah berlaku keluarkan tiadanya elemen lsquoTaqabud fil Majlis39, serahkan satu penangguhan kepada Riba an-Nasiah . Penjelasan yang ingin dijual mestilah berada dalam pemilikan pihak bank tersebut. Banteng HARAM DAN BATAL. Iaitu jika emas BELUM atau TIDAK diterima sertamerta saat membuka akaun pelaburan emas itu. Sebagai contohnya, pelanggan hanya yang membayar harga untuk membeli emas 100 gram dan memulkana akaunnya, namun pihak bank tidak memberikan sebarang bukti pembelian yang telah termeterai dengan rasminya atau lsquoconcluded39. SERTA tiada sebarang jenis bukti bertulis yang menunjukkan pelanggan terkini menerima lsquohak tasarruf39 (hak kebebasan terhadap jumlah emas yang telah dibelinya sama ada untuk menjualnya padabila-bila masa yang dikehendakinya). Setelah Anda membaca dua formulir yang jatuh haram, sudah tentu anda mampu memeastikan bentuk akaun pelaburan emas yang halal dan sah. Iaitu: - a. Bank memiliki emas yang dijual semasa menjual. B. Bank memberikan bukti dan hak tasarruf kepada pelanggan sama ada dalam bentuk fizikal emas atau bentuk sijil hak ke atas emas (yang sudah terbayar), dimana mana sijil itu melayakkan pelanggan itu tepat emasnya bila ada masa yang dikehendakinya. Ini berarti sijil itu ibarat seorang kad debit dan cek yang mewakili duit fizikal yang wujud. Penyerahan menggunakan sijil ha milik emas sebagai tanda pembeli dan pembukaan akaun sudah sempurna adalah SAH DAN HARUS di sisi Islam. Ia menganggapnya sebagai penyerahan tidak fizikal (al-Qabdhu Al-Ma39nawi) Demikian fatwa oleh Majlis Fiqh Antarabangsa dalam keputusan mereka nombor 84, 91 (Qararat Wa Tawsiat, hlm 191) DALAM KES AKAUN PELABURAN EMAS DI BANK Setelah melihat serba ringkas info akaun pelaburan emas Di kedua-dua bank terbabit melalui web mereka. Saya kira Maybank menawarkan akaun pelaburan emas yang HALAL dengan TIGA lagi syarat tambahan lagi, iaitu. 1- JANGAN DIGUNAKAN UNTUK AKTIVTI RIBA. Mestilah emas sebenar (fizikal) yang berada simpanannya bagi pihak pelanggan tadi TIDAK digunakan untuk kegunaan aktiviti ribawi mereka. Justeru, satu jaminan atau pengesahan dari pihak bank mestilah diperolehi sama ada secara lisan atau bertulis atau disahkan oleh Majlis bank syariah berkenaan. Kalau kita punya emas fizikal yang sudah kita beli di bank tersebut, aqad simpanan itu juga sepatutnya mesti tau pasti dengan jelas. Apakah jenis aqadnya Adakah ia Wadiah atau Qard dan sebagainya. 2 - JUMLAH EMAS MENCUKUPI KETIKA TRANSAKSI. Mestilah dipastikan wujud jumlah emas mencukupi kapan proses jual beli pada satu-satu masa. Maksud saya, sebagai contoh. Bank memiliki 100 kilo emas sahaja, dalam masa yang sama (satu waktu), 100 kilo emas itu digunakan untuk dua atau lebih pelanggan yang berlainan. Pelanggan Ahmad membeli 100 kilo emas pada jam 2.30 petang, demikian juga sdr Ah Chong tepat jam 2.30 petang juga membeli dan membuka akaun yang sama di kaunter berlainan, bank saja hanya punya 100 kilo emas sahaja. Tatkala itu, transaksi orang kedua tidak sah. Hanya yang pertama sahaja yang sah. 3 - CARA PEMBAYARAN YANG HALAL: Pembayaran yang dibuat oleh pihak pelanggan pula WAJIBLAH menggunakan sama ada tunai, debit akaun sertamerta, kad debit dan kad kredit bank bank tempatan, cek tempatan. Sebarang pembayaran menggunakan cek antarabangsa dan kad kredit Islam yang mengambil masa lebih 3 hari untuk penyelesaian adalah TERLARANG menurut fatwa Majlis Fiqh Antarabangsa. Mengapa 3 hari itu adalah tempoh maksimum menurut lsquouruf untuk syarat syarat lsquoTaqabud fil hal39 tercapainya, ia adalah fatwa yang dipetik dari pandangan Mazhab Maliki dan juga fatwa ulama fiqh sedunia, termasuk Syeikh Dr Abd Sattar Abu Ghuddah. 4 - PEMEGANG AKAUN PELABURAN EMAS MESTILAH MEMBAYAR ZAKAT: Bila cukup hawl atau tempoh bulan bulan islam dan nisab simpanannya atau lebih nisab wajib keluar zakat emasnyaitu 85 gram. Untuk kira-kira buka di sini. Namun akaun pelaburan Public Bank saya kurang pasti kerana tidak ada sama ada sijil atau bukti pembelian itu boleh ditukarkan kepada emas fizikal pada kapan-bila masa yang dikehendaki. Malah penyoal tersebut telah menelefon pihak bank dan terbukti sijil atau bukti bukti itu TIDAK BOLEH ditukar pada emas fizikal. Tatkala itu, bagi saya transaksi ini dari sudut hukum Islam. Jika sijil itu tidak boleh ditukar dengan emas fizikal, tatkala itu memberikan kesan kepada proses lsquoTaqabud al-hukmi39 yang disyaratkan dalam jual beli item ribawi dan merosakkan aqad ini, dalam kes ini antara emas dan wang Ringgit Malaysia. Bagi para yang ingin membuka akaun ini, saya nasihatkan menyemak terlebih dahulu perkara yang telah saya sebutkan di atas. Ditambah pula, akaun pelaburan emas dan kijang emas ini tidak diletakkan di bawah skim pelaburan Islam maybank dan bank umum. Ia sekali lagi ikut tandatanya. Saya tidak ada kemudahan untuk menyemak hal itu saat ini kerana kesukaran komunikasi dengan pihak bank terbabit, terutamanya berada di perantauan. Jika anda sudah punyai jawapan untuk syarat dan masalah yang saya utarakan di atas. Baik jika dapat anda memaklumkan kepada saya dengan tepat dan jitu. Saya juga berminat untuk membuka akaun ini jika semua masalah di atas sudah LULUS. Zaharuddin Abd Rahman 22 Oktober 2008 23 Syawal 1429 HHukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin meminta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan Analisa sendiri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, anda perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit anda ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2 - Melantik satu platform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi yang dilakukan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan platform dan mengambil uang perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang sedang berjalan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam Selamat ulang tahun Benar, memang FOREX matawang itu diharuskan, tapi ketepatannya tertakluk dengan mana mana menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadits Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah on the spot basis. Ia datang banyak hadis antara yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus menerus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu yang sedang makan (muslimah no 4039 no Hadits 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah saw. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Muslim, no 1586, 31209) c - Manakala diambil dari salah satu antara dua pihak haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w dari menjual emas dan perak secara berhitung (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam mata emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (bank note) juga sama dengan denominasi dan fungsinya sebagai media tukar. Justeru setiap displin dan ketentuan transaksi yang juga emas dan perak TERPAKAI pada hubungan transaksi matwang. Demikian pendapat Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini kerana lum FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue forward (masa depan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Pilihan dan lain-lain instrumen yang tidak halal di sisi Syariah. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam Islam benar-benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa ada sesetengah lembaga Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah kelulusan Majlis Penasehat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan peliputannya lsquoForward jika adapun jenis maju ia menggunakan konsep Al-WAD atau Unilateral Promise dan ia Sudah disepakati warnnya Apa yang pasti, Majlis Shariah mereka telah mengalami beberapa syarat dan ruginya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan di dalam lingkungan kewangan konvensional yang mempercayakan untung melalui cara FOREX tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Panel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Akuntansi amp Auditing Organization for Islamic Institutions (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Untuk mencari hukum untuk bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a - Tidak ada unsur judi atau tidak jual beli barang saja hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilai. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit Maka setelah diteliti oleh perum oleh JAKIM dan ISRA, ternyata unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan syarikat platform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan untuk mengelak anda ditipu oleh platform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan platform ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi anda adalah syubhat dari awal lagi keran barang unsur gharar. B - Jika platform itu punyai wibawa dan kurang juga info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di indonesia. Ini perlu bagi anda dan anda tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang asing dan simpan dan kemudian jual semula tahan harga tukarannya naik harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang berkenaan cara trading forex memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia memiliki modal minimum. Seperti contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikuti polisi syarikat forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat platform forex trading ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawang di dalam akaun atau membuka kaunter belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui platform syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok bisa dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu Rp 1 RM 4 Tatkala itu, ia akan menekan tombol jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini sungguh sudah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu baik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan pengisian sejurus mata menutup akaun pada Hari tersebut Isu Syariah. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini membuat ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah memanggil garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah saw. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Muslim, tidak ada 1586, 31209) Manakala pembelian secara sah dari dua pihak haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah saw melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah memanggil dengan terang bahawa para ulama telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam internet tapi punyai seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara otomatis juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) ada syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan leverage yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar anda adalah USD 100. Maka anda dikehendaki pilihan atau pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal anda akan digandakan ke 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, beerti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru ini matawang anda akan di pasarkan di pasaran. Penggunaan berbagai instrumen keuangan atau modal pinjaman, seperti margin, untuk meningkatkan potensi pengembalian investasi. Leverage dapat diciptakan melalui opsi, futures, margin dan instrumen keuangan lainnya. Misalnya, katakanlah Anda memiliki 1.000 untuk berinvestasi. Jumlah ini bisa diinvestasikan dalam 10 saham Microsoft, namun untuk meningkatkan leverage, Anda bisa menginvestasikan 1.000 dari lima pilihan kontrak. Anda kemudian akan mengendalikan 500 saham bukan hanya 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda sudah Rp 100 juta yang dijual adalah 10.000. Dia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak ada di dalam milikmu (Janji Abu Daud, no 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai penerima dan sudah pasti mereka akan sedikit keuntungan samada atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, maka lagi riba berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan leverage 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 untuk mengurangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika ada masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margin call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan mungkin rugi. Pandangan Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG JELAS kerana membeli nilai untuk dijual agar naiknya ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. SAYA KELUARGA BERHARGA KERAMONYA JAMINAN, JUMLAH JAMBI, JAMBI, JALAN, JUAL, JAMBI, JUAL, JAMBI, JUAL, Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilai. Kita tahu nilai matlas sekarang tidak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (uang kertas) tidak memiliki nilai tersendiri dari pasaran global yang ditentukan oleh demand and supply di dunia. Justeru, membuat cara ini untuk memberi anak dan isteri makan suatu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda tidak ingin menerima padnagan saya, tidak ada mengapa bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Currency Trading Oleh Mufti Muhammad Taqi Usmani Diposting: 11 Zul QaDah 1424, 22 November 2007 Q.) Adalah Forex Perdagangan Mata Uang halal Saya telah melampirkan dokumen yang merinci aspek bisnis. A.) Saya membaca surat-surat yang dikirimkan oleh Anda. Saya berpendapat bahwa transaksi ini tidak sesuai dengan syariah. Kondisi sangat bahwa Anda tidak dapat menerima pengiriman mata uang yang dibeli membuatnya tidak diperbolehkan. Morever, ada unsur lain sesuai dengan pengetahuan saya yang membuat perdagangan ini melanggar hukum dalam Shariah, seperti, penjualan ke depan, penjualan singkat dll. Ini selain fakta bahwa mata uang awalnya adalah media pertukaran dan hanya boleh ditukar dengan Penggunaan pribadi di berbagai negara. Untuk menjadikannya komoditas tradabel hanya untuk mendapatkan keuntungan juga bertentangan dengan filosofi dasar ekonomi Islam. Oleh karena itu saya tidak menyarankan Anda untuk menikmati perdagangan ini. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah anda ganti siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia bisa difahami orang awam. Jika ada kesilapan teknik cara jual dan beli, boleh dimaklumakn di kerah alamat kerana info tentang tatacara di atas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa buat pembacaan dan evaluasi sendiri di saat ini. Sekian Tambahkan halaman ini ke situs Social Bookmarking favorit Anda More.

No comments:

Post a Comment